fredag 22. september 2017

Slovenia, Lake Bled

Ja, så ble det heldigvis en tur ned til dette magiske vannet i år også, takket være en spontan fyr ved navn Sten Inge Polland😃 Det ble litt stress for å komme seg av gårde, da dette ikke var planlagt fra min side heller, bare ett lystig påfunn, som brått ble en realitet.

Vi kom oss omsider ned, etter deilige 1650 km og det første vi gjør, er selvfølgelig å kjøpe fiskekort. Det tok ikke veldig lang tid, før vi var på plass ved bredden og ivrige rigget vi oss opp i regnværet. Det hadde meldt nettopp mye av det og vi var litt usikre på hvordan dette ville påvirke fiske, men heldigvis fikk vi hver vår karpe første kvelden og da var trua på topp:)

Det er som jeg har nevnt før her på bloggen, strenge regler her, kun 2 stenger pr pers og ikke noe nattfiske. Det vil si at man må opp tidlig om morgenen for å sikre seg en god plass først og fremst, da morgenen ikke har vært den beste fisketiden. Båt er heller ikke tillat, så da blir det mye spodding, men akkurat det er faktisk litt ålreit synes jeg, er liksom slik det skal være. Vi var oppe halv fem å gikk bortover i mørke og vi var ikke de eneste på denne tiden, men heldigvis fikk vi den plassen vi hadde mest lyst på, nesten hver dag.

Selve fisket gikk greit, vi fikk fisk stort sett hver dag, men det var 2 dager som været slo seg helt på vrange, da var det åpen himmel og fisket ble dårlig. Jeg tror at dette været gjorde noe med de store fiskene, for det ble tatt mye fisk over 20 kg. Det var ingen av de jeg snakket med som fikk mange fisker, stort sett en om dagen, men ofte var de mellom 20 og 25 kg. Jeg fikk 10 fisker totalt, med ett snitt på rett over 20, Polland fikk noen færre, men var uheldig å mistet fire stk.
Den ene kvelden, trodde jeg at den virkelige store hadde latt seg lure. En sinnssyk fight, som nesten tok livet av meg og itillegg snagga den i en stokk rett ved land og dessverre er dette vannet dypt, så jeg så bare enden på stokken og ikke karpa, men etter 10-15 minutter, klarte jeg heldigvis å lirke den løs. Det var en stor karpe, men ikke så stor som jeg trodde, en gammel kriger på godt over 1 mtr og en sinnssyk padleåre bak, dro den vekta til 22,7 kg.

Vi var godt fornøyd med fiske, spesielt størrelsen på de, men det ble litt tungt med alt det regnet i lengden og ettervert en utfordring å komme seg opp om morgenen. Vi kom oss gjerne ikke i seng før halv ett, da det var bra fiske frem til elleve, som vi har lov til å fiske. Så fire timer søvn blir litt for lite for meg i lengden, men det gikk jo på ett vis. Det var to trøtte og slitne karer som pakket bilen for hjemreise på søndagen.

Hvis noen skulle få lyst til å reise ned hit, så vil jeg anbefale å pakke lett og evt ta med en tralle. Det kan være langt å gå til enkelte plasser og så kan de være opptatt når du kommer frem, slik at du må gå tilbake igjen å finne en annen plass. Det er ett populært vann å fiske i, så jeg tror det er sjeldent at det ikke er folk her. Det positive er at det er nok av plasser å fiske fra, så plass finner man.

Jeg anbefaler gjerne en tur til Lake Bled, da det er et utrolig spesielt og tøft vann, som ligger ca 500 mtr over havet. Det har krystallklart vann og det er omkranset av høye fjell, som det faktisk kom litt snø på når vi var der.
25,6 kg. 
24,4 kg.



24,2 kg.

23,2 kg.

22,7 kg.

21,8 kg. Utvilsomt den rareste og styggeste karpa jeg har fått:)

21,4 kg.

20 kg

Lake Bled

18 kg.

17,6 kg.

16,8 kg.

16,4 kg.

15,6 kg.

14,2 kg.

13,6 kg.

7,6 kg.

Bled Castle