mandag 18. juni 2012

Fine karper i regnværet

Det hadde meldt regn og vind i hele helgen, men hjemme kunne man jo ikke være. Så jeg stappet bilen full av det vanlige karpe-stæsjet, alt med faste plasser:) Fruen ristet på hodet og sa sykemannen, jeg svarte "yes I am", for man kan vel ikke legge skjul på at man er litt over gjennomsnittlig ivrig.
Men jeg trives jo ikke på sofaen, så da var det bare å sette kursen mot karpevannet.

Fikk heldigvis rigget opp campen og plassert agna uten å bli våt, så da var det bare å sette seg godt til rette og starte ventingen med noe godt å drikke. Endene var som vanlig kjapt på plass ved dette vannet og de gir seg sjelden før swimmen er rensket for fòr. Det skjedde ikke noe på natta, men ble vekket klokka seks på morgenen av et heftig run, da gjordet det ikke så mye at det regnet. Fikk til slutt landet en fin karpe på 8560 g og den hadde tydligvis ikke sluppet rogna enda.

Ble sittende å gruble litt utover dagen i regnværet, og etter noen turer utpå med båten mellom regnbygene hadde jeg lagt en plan. Det skulle prøves noe nytt på den ene stanga, uten å gå i detalj på det nå for det kunne jo tenkes at det ble en tur til:) Klokken 21.30 og ikke mer enn et par timer etter at denne stanga var lagt ut, så dro det jaggu til. Det ble en heftig kamp utpå åpent vann, jeg var litt forsiktig også, etter at jeg så det var en feit jævel. Fikk lirket den inn i håven til slutt og når vekta prikker inn på 10120 g føler jeg at nok en kode er knekt i dette vannet, men det har jeg tenkt mange ganger. Uansett var det utrolig moro å få en fisk, når man prøver noe nytt, at den rundet 10 kilo var bare helt hinsides.

Hadde steintrua etter dette, da det tross alt var tidlig på kvelden, men ingenting mer skjedde iløpet av natten. Elleve hugget kom i form av et dropback og ved dette vannet betyr det 99% sikkert at det er en andejævel og det var det:(
Alt i alt en knall helg med to fine karper på land og litt heldig at de ikke har kommet i gang med gytingen.
10120 g.

8560 g.
Feilkroket and, det var fart i den når jeg slapp den løs, den løp på vannet.