tirsdag 14. juni 2011

On the run...

Med bra flyt i det siste og selvtilliten på topp, bar det innover til Oslo-traktene og landets kanskje mest kjente karpevann.

Karpene her inne kan jo være svært så lunefulle, men da er jo gleden bare enda større når noen først lar seg lure. Været så ikke veldig lovende ut når jeg kom frem, det var rimelig mørkt og de hadde meldt mye nedbør. Så for en gang skyld tenkte jeg å være litt effektiv og det var ikke så dumt, for når parasollen var oppe, åpnet også himmelen seg. Heldigvis ga det seg etter hvert og det ble aldri de mengdene som var meldt. Så etter et par pils, var det bare å få ut agna.

Det rakk akkurat å bli mørkt, så hadde jeg et dropp back som jeg gjorde tilslag på. Det var jo selvfølgelig ikke en karpe, men en mort. Da klokka drar seg mot ett på natta, er det andre boller, dette er ikke mort ihverfall!! Etter en lang kamp inne i alle blekker som den klarer å finne, sklir en lang slank karpe inn i håven. Vekta sier 9180 g og med sine 81 cm er den ikke akkurat i topp kondisjon, men jeg er strålende fornøyd, bare å få karpe i dette vannet er jo moro.
Resten av natta var det stille.

Sent på ettermiddagen da jeg hadde byttet agn og skulle legge ut den siste stanga, skremte jeg en karpe rett ved båten. Her ble agnet lagt ut selvfølgelig, ganske nær land der jeg satt. Så ti minutter etter, er jeg tilfeldigvis borte å kikker og da bobler det over hele swimmen. Sjelden har jeg hatt mere trua på hugg enn nå og ivrig rigger jeg til og med opp videokamera, slik at det bare er å trykke på en knapp, når det runner. Det bobler og bobler, og slik holder det på en time tenker jeg, så dør det helt ut. Slukøra pakker jeg sammen videokamera igjen og setter meg på stolen med en pils. Da runner det? og jeg hopper rett i båten, for denne skal jo også innom alle blekker og den tauer meg rundt i en halv time, før den må gi tapt. Denne gangen veier 82 cm 10620 g. og min andre karpe over ti kilo i år er jo bare sykt. Det er ikke ofte jeg får karpe på den tiden av døgnet, denne tok rundt 19.00.
Resten av kvelden var det bare å nyte med pils og god mat. Det skjedde ikke noe mer, men det gjorde heller ikke så veldig mye.

Livet er herlig...

9180 g.
81 cm.
Agntjuv
                                                                                      10620 g.     Og en blid fyr, ofte oppservert med fiskestang i hånden:)
En karuss eller tre stakk også innom.