torsdag 9. juni 2011

Drømmenatt!

Det ble fullklaff denne natten i ett ikke ukjent vann ved Lier.

Da jeg var ute med båten å kikket litt hvor agnet skulle plasseres, så jeg en karpe som sto å solet seg. Dette var på en plass jeg normalt ikke fisker, men denne plassen måtte prøves i natt. Agnet ble lagt så nære karpa som jeg kunne, uten å skremme den. Det rakk akurat å bli mørkt, så hylte det til på nettopp denne stangen. Etter flere netter uten alt for mye søvn, hadde jeg lagt meg tidlig og sovnet tungt. Av rein refleks spratt jeg ut og tok tak i stanga, men fra da, tror jeg det gikk mange minuter før jeg våknet. Jeg skjønte ikke hvor jeg var eller hva som var på i andre enden av snøret, men jeg fikk karpa i håven omsider. Det var en feit fin karpe som kom opp og den dro vekta til 9140 g.

Klokken ble halv fem, da nappalarmen ga lyd fra seg igjen, det bar rett ut i båten og jeg fikk den heldigvis ut i åpent vann. Jeg ble tauet rundt lengere en beina tålte og da den endelig ga seg var begge utslitt. Vel oppe på matta, drar jeg kjensel på fisken, det er faen meg grisen i år igjen. Jeg måler lengden til 80 cm, så den har strekt seg litt. Sjønner jo at det er snakk om ny pers, men ble litt overasket da den bikket 11 kilo, nesten en kilo mer en ifjor. Rått!
Da er det deilig å sitte på stolen med kaffekoppen og kikke utover vannet, når de første solstrålende treffer vannet. Det surrer fortsatt rundt i huet og hjertepumpa har ikke roet seg helt før det er noe på gang igjen. Denne gangen er det en skikkelig feit madam, som har latt seg lure. Dette tror jeg er den råeste karpa jeg har fått i Norge. Det ser ut som den har en fotball i magen, ikke hengemage, bare kulende rund. Med sine beskjedene 73 cm drar den likevel vekta til 9650 g.

For en syk natt sier (skriver) jeg bare...

9140 g.
11040 g.
En kompakt sak på 80 cm.
9650 g.