tirsdag 24. august 2021

10 gradern

Endelig ble det en nydelig dag på havet og ikke nok med at været var helt nydelig, det ble fisk også. Jeg har jaktet på hvitskate en stund nå, men den har sittet langt inne. Selv om det har blitt noen brosmer under jakten, så har jeg nesten mistet troen på at rett art skulle dukke opp.

Dagen startet igjen med en brosme, men trøsten var at det i hvertfall var ny pb. Det var helt stille og flatt vann og med store flokker med grindhval rundt båten, ble det nesten litt majestetisk. Jeg kjørte litt rundt å prøvde noen forskjellige plasser i løpet av dagen, men da jeg kom litt dypere, ble det endelig litt liv. Ekkoloddet viste 570 mtr og det tokk ikke mer 15-20 min før det nappet og jeg skjønte med engang at det måtte være skate i andre enden. Det var ikke store karen, men det var rett art hvertfall, selv om den ikke veide mer en 4,3 kg. Jeg slapp ned igjen og det gikk ikke lange tiden før det nappet igjen, denne kjente jeg var tyngre. Da jeg vippet denne over rekka, så kom det ett lite jubelbrøl, utrolig moro å lykkes når man har hatt litt motgang. Denne klokket inn på 9,1 kg og det er respektabel størrelse for denne arten, så da var jeg fornøyd å satte kursen hjemover, ca 20 nautiske bare :) 

Hvitskate 9,1 kg.

Grindhval

Brosme 11,2 kg.

Hvitskate 4,3 kg.