lørdag 30. juni 2018

Lake Bled

På vei hjem fra Kroatia, så stoppet vi i Lake Bled, som vi har gjort noen ganger tidligere. Jeg løste ut ett 3 dagers fiskekort, selv om jeg strengt tatt bare hadde 2,5 dag tilgode. Men etter at vi hadde gått en tur rundt å kikket, var heldigvis den plassen jeg helst ville fiske på ledig. Det satt folk på alle plassene på det strekke som er mest populært, bortsett fra denne ene plassen, litt tur må man ha. Vi snakket med de som satt å fisket og det var ikke veldig oppløftende, ingen fikk fisk, helt dødt sa de.

Jeg fikk ikke rigget meg til før i åtte tiden og etter å spoddet endel før jeg kastet ut, gikk det ca 10 minutter så dro det til i stanga. Den var tung og jeg skjønte fort at det var en fin fisk, men den kom inn greit og fruen fikk håvet den greit. Hun sier den er kjempe stor, men jeg synes ikke den ser så stor ut, helt til jeg skal løfte den opp av vannet. Vi veide den til 23,6 kg og det er nesten så jeg måtte klype meg i armen, for en start og etter 10 minutter da😊 Han som satt nærmest meg så litt snurt ut, men det var kanskje ikke så rart, det tror jeg også hadde vært:)

Dagen etter skjer det ingenting og ingen andre får noe heller, jeg innser at jeg har hatt litt flaks og tar det litt med ro dagen etter. Vi leier en båt å ror ut til den kjente øya som ligger utpå her, tenkte det var greit å se hvordan det ser ut her også:) Det er veldig klart vann her, det er det kjent for og det er det en grunn til. Under noen tre som henger ut over vannet på denne øya, måtte jeg sjekke ut å her sto det mye fisk, mye smått, men også større fisk som maller, karper og noe jeg tror var stam. Jeg ser en karpe som er veldig stor, rimelig sikker på at den var over 30 kg, rått å se dette så nære i det klare vannet.

Jeg får ut stengene i fire tida igjen og krysser fingrene for ett siste run, før det bærer hjemover igjen etter 3 uker på ferie. Det er jo bare lov å fiske til 23.00 her og det hadde meldt regn, så når klokka nærmet seg ti, kom den ene fiskeren etter den andre forbi meg, de gadd tydeligvis ikke mer. Det begynte å buldre godt, men jeg hadde trua på at dette kunne trigge fisken litt å ble sittende. Da jeg begynte å pakke sammen, så dro det jaggu til og etter en bra kamp, lander jeg en fin speil på 21,8 kg. For en avslutning på en lang og fin tur, med mange fine minner for livet.

23,6 kg
21,8 kg
Klart og fint vann