torsdag 24. august 2017

Sik pers

Jeg bestemte meg i våres for å prøve å fornye noen av de gamle persene mine og Sik var en av dem. Jeg var en tur å prøvde på det for noe uker siden, men selv om det ble mange Sik, så ble det ikke ny pers. Så fikk jeg heldigvis til en tur til og da satt`n :)

Første turen fikk jeg 12 stk og alle var nesten støpt i samme forma, ca 1 kg. Det var overraskende bra action, det hoppet mye fisk og jeg mistet flere stykker også. Da jeg var tilbake igjen nå, var det helt dødt i forhold, jeg fikk ett par stykker og så ble det dødt en stund, så heldigvis nappet det skikkelig og jeg skjønte fort at denne var litt større. Da fisken endelig lå i håven, så kom det et lite jubel rop, for jeg var ikke tvil om at dette var ny PB. Når vekta stoppet på 1870 g, så kom det en liten lyd igjen, selv om jeg var mutters alene😃

Det ble en bonus fisk også, for plutselig så jeg noe som prøvde å ta agnet helt inne ved land og like etterpå så er det en fisk som rotet rundt på samme plass. Ørret tenkte jeg med engang å henter match-stanga å vippet ut en dupp med mark rett ved land. Det gikk en liten stund, men til slutt forsvant duppen og opp kom en Vederbuk, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt, utrolig nok:) Litt skuffet ble jeg, men trøsten var at det faktisk var ny pers det også, selv om fisken ikke var på mer en 1530 g, men jeg har ikke akkurat fisket mye etter den arten heller. Tror faktisk at jeg bare har fisket etter den engang før og det helt tilbake i 96, i Nittelva:)
1870 g. og 54 cm.
Vederbuk 1530 g.

Største fra forrige tur, 1060 g.