torsdag 20. juli 2017

Litt flaks må man ha:)

Ja, jeg var vel fullt inneforstått med at dette måtte bli en nedtur, men når man har hatt en tur som har vært veldig bra, så klarer man liksom ikke å slippe det helt. Så etter å ha verket i kropp og sjel i 2 uker, kom jeg meg endelig avgårde igjen, først å fremt for å prøve meg på karpene, men også suteren sto i friskt minne fra sist. Jeg var vel rimelig sikker på at suteren var ferdig med gytingen nå, men valgte likevel å reise i litt regnvær, just in case:)

Rundt midnatt mister jeg en karpe som snagget noe alvorlig og ikke lenge etterpå får jeg en liten speilkarpe på ca 2 kilo. Da var ikke stemninga på topp, men heldigvis dro det til igjen og en smellfeit karpe på litt over 8 kg syntes tydeligvis synd på meg:) Denne var så feit at den var helt rød-sprengt i buken, merkelig at den skulle være så feit nå, rett etter gyting.
like etterpå, så ga suterstanga lyd fra seg og en hannsuter på 2,5 kg hadde latt seg lure. Det er ikke ofte det runner på alle fire stengene midt på natta, så litt kaos ble det. Så fikk jeg meg litt søvn, men våknet etter bare 2-3 timer og jeg hadde ikke mer en fått i meg en halv kopp kaffe, før det hylte til igjen. Denne fikk jeg heldigvis rett ut i åpent vann og for engang skyld en fight uten luking, en lang snill karpe på 8,9 kg ble resultatet.

Etter en slik natt, var Eriksen mer en godt nok fornøyd, men bestemte meg likevel for å bli en natt til. Det skulle vise seg å være lurt, for midt på dagen så får jeg en suter på hele 3280 g. Denne var ikke så feit, men med sine 58 cm så tør jeg ikke tenke på hva den kunne veid, om den hadde hatt samme kondisjon som den store jeg fikk sist. Den hadde litt små sår, som jeg var ganske sikker på stammet fra gytinga. Litt utpå kvelden så dro det jaggu til i suterstanga igjen og etter en heftig fight får jeg landet nok en svær suter. Denne kjenner jeg igjen, da den hadde noen pigment flekker og jeg skjønner fort at det er den store jeg fikk sist på 3680g. Jeg ser at den ikke er så feit nå og med fult av sår på den ene siden, skjønner jeg at den mest sannsynlig har slipt meste parten av rogna, om ikke alt. Denne gangen veier den 3220 g, noe jeg synes er helt rått og jeg må nesten klype meg selv i armen. Det er 20 år siden jeg fikk min første suter over 2 kg og jeg har mer eller mindre fisket etter suter siden da, ikke like mye hvert år, men litt har det blitt. På de årene, så har jeg fått 3 suter over 3 kg og på de to siste turene har jeg fått 4 stk over 3 kg og attpåtil ny pers. Det er bare sykt, men så ufattelig moro😃

Siste natten så skjedde det ikke like mye, ett run midt på natta, resulterte i en karpe på litt over 6 kg.
Men det brydde jeg meg svært lite om, at jeg skulle få en sånn tur til hadde jeg aldri trodd og den var faktisk nesten helt lik forrige tur, 8 run og 7 fisk. Blir nok lenge til neste gang jeg opplever noe slikt igjen, men jeg lever en stund på dette:)
8140 g.

3280 g.

8920 g.

3220 g.

2520 g.

6050 g.