fredag 13. mai 2011

Årets første karpe

Etter å ha fòret noen ganger i det siste, så jeg endelig noen karper som hadde våknet fra vinterdvalen og svirret rundt på swimmen. Da var det bare å vente på første fridag og det verket i kroppen etter å komme seg avgårde, for å prøve å lure årets første karpe her hjemme.

Trua var skyhøy når jeg reiste avgårdet relativt tidlig, men når jeg kom frem var det ikke noe liv å se og trua sank ett par hakk. Men været var fint og med noe godt i sekken var det bare å rigge seg til. Det skjedde ikke noe før halv fire på natta, men da var det noe tungt som dro avgårde. En lang skjellkarpe hadde latt seg lure og den dro vekta til 8240 g. For en start på sesongen og jeg tror faktisk det er den største som er tatt i dette vannet. Litt senere drar det til igjen og en fin karpe på 6120 g sklir inn i håven. Blir sittende oppe  og nyte en kopp kaffe etter dette og når de første solstrålene treffer meg, hyler det til igjen. Når jeg holder på med denne, hyler det jaggu til på stang nr to. Da er det bare å legge fult press på karpa, for å få den raskt i håven. Det gikk i å for seg fint da den var av de mindre karpene i vannet, men når jeg løftet den andre stanga, var karpa borte. Like kjedelig å få dobbel hugg hver gang, men det skjer jo ikke så ofte da.
 
8240 g. og 77 cm.
 
6120 g.