torsdag 2. mai 2024

Helgefiske i Bergen

Det ble en tur til Bergen i helgen, etter å ha blitt invitert med på litt lyrfiske av Artur. Været så lovende ut for lørdag, noe som var viktig, da vi skulle langt ut på havet å fiske lyr på de ytterste grunntoppene før storhavet. 

Kjedet meg litt på fredag, så jeg fikk ordnet meg ei lita jolle å kjørte meg en liten tur utpå for å se om det var noe lysing å få. Det var det, overaskende bra også, på bare en liten ettermiddagstur og 2 makrell, klarte jeg å lande 3 lysinger og 1 brosme + en mistet. Det ble ny pb også, noe som var lenge siden og på tide å slå, da den hadde stått i nøyaktig 5 år. 

Lyrfisket på lørdagen var ifølge Artur tregt, men for meg var det bra fart og ikke noe man er vant til på denne siden av fjellet. De største uteble dessverre, men mange fisk ble det definitivt. Det var uansett artig å teste ut jiggfiske etter stor lyr ute i havet.

Vi kjørte en liten tur ut på litt dypere vann på dagen, da lyren ikke er så veldig aktiv da. Her fikk jeg sei og vassild, samt en liten uer og en blekksprut. Den var vist en sjelden type ifølge Artur, som er veldig interessert i disse skapningene. 

Det ble en kjapp tur innom Robin i Stavanger på vei hjem og litt flyndrefiske der:) Det var tregt, men fikk en spette og en liten lomre og noen sandflyndrer, men på bare noen få timer.

Lysing 8580 g.

Lysing 6200 g.

Lyr 5100 g.

Blekksprut

Sei 87 cm og ca 5 kg.

Rødspette 47 cm

Blåkjeft fra helgen før på hjemmebane