onsdag 27. juni 2018

Lake Sumbar

Endelig skulle jeg få lov til å fiske i dette herlige vannet i Kroatia, dette har jeg sett frem til lenge. Da jeg begynte å kikke på dette vannet får noen år siden, trodde jeg ikke det skulle være så vanskelig å få fisket her, men slik blir det ofte når vanna blir bra.  Akkurat det er det liten tvil om at dette vannet er, her blir det tatt mye stor fisk.

Vi begynte fiskingen 3 Juni, litt sent på våren etter min smak, men det var det eller ingenting og da var valget enkelt. Det var sol og veldig varmt når vi kom frem ved vannet, 30C + og litt for varmt for meg, men fiskefeberen overtar som regel og da glemmer man heldigvis litt varmen.
Da vi hadde rigget opp campen, var det bare å sette igang å spodde, for i dette vannet må man fòre mye og ofte.

Første døgnet gikk rolig for seg, å husker jeg rett, tror jeg ikke det ble tatt en eneste fisk rundt vannet og med nær 30C i vannet, så ting litt mørkt ut. Men det var jo bare å kjøre på, fortsette å spodde så mye man orket i håp om at man skulle få igang fisket. Det løsnet jo litt, men det tok aldri av, selv om det ble litt bedre for hver dag. Jeg hadde litt stang ut også, da jeg mistet mange fisker, men alt i alt skal jeg være fornøyd. Det ble ikke tatt mye fisk den uka vi var der og det var ikke mange som fikk karpe over 20 kg. Det som var litt artig, var at beste tida var midt på dagen, jeg fikk noen få fisker på natta, men de var av de litt mindre, ca 10-12 kg.

Høydepunktet ble en av de store grasskarpene som bor i dette vannet og det var faktisk noe jeg håpet på, utrolig kule fisker  og ny PB var det også. Ellers var det mye Villsvin her og disse ble de fleste plaget med, vi fikk de på besøk de 2 siste nettene. Det var kanskje ikke så moro der og da, men nå i ettertid synes jeg det var en opplevelse det også. Det er ikke hver dag man står bare noen få meter fra disse dyrene og prøver å jage disse bort, det var ikke så lett, for å si det mildt.

Sumbar er ett kult vann som jeg gjerne reiser tilbake til igjen, vis muligheten byr seg.
23,4 kg.
22,8 kg.
21,4 kg.
19,6 kg.
17,1 kg.
13 kg.
12,8 kg.