søndag 4. august 2013

Lyn, torden og karper

Det var et heftig vær på lørdag, med sjeldent mye lyn og torden. Jeg viste at det ville komme, men hadde ikke trodd det skulle bli så ille. Da jeg dro avgårde på fredag, tenkte jeg at dette været kunne trigge sommer sløve karper litt. Det var uansett deilig å komme seg ut på tur igjen, det var altfor lenge siden nå. Restaurering av hus og ferietur til Tyrkia, har tatt det meste av fritiden i det siste.

Det var derfor utrolig deilig å jekke første pilsen, når stengene var i vannet og bare nyte stillheten. Halv fem på morgenen blir jeg vekket av et sykt hyle run og da jeg løftet stanga skjønte jeg ingenting. Sena gikk rett ned i vannet på utsiden av meg, mens agnet lå 150 mtr lenger ut, men når en stokkand dukker opp står skuffelsen stemplet i tryne mitt. Den hadde flydd rett i sena, så det var jo ikke rart det hylte godt i fox`n, den hadde festet seg også, men jeg fikk den heldigvis greit løs. To timer senere er det heldigvis fisk som drar meg ut av senga, en skjellkarpe på 5,5 kg spiste frokost akkurat før regnet satte igang. Litt senere når været herjer som verst, drar det til igjen og en fin speil på 7,1 kg brydde seg lite om det som foregikk over vannflata. En våt fyr pakker sammen et enda våtere utstyr, men det var vært det:)

Reiste ut til Langesund for å snakket litt med gutta og høre hvordan det hadde godt under fiskefestivalens første dag. Alle kunne fortelle om sjeldent mye lyn og i en båt ble det elektrisk stemning ombord:) Kenneth og Jarand hadde skikkelig uflaks og lynet slo ned i båten deres og de ble kjørt på sykehus, men det gikk heldigvis bra.
7150 g.
5540 g.
Jeg rakk en tur dagen før vi reiste til Tyrkia også, men fikk ikke tid til å blogge noe om dette. Her er iallefall et par bilder.
7490 g.
7040 g.